KritesOnLine
 

25 Μαίου 2007 - 10:39


Βάζουν όρους για το λιμάνι του Νότου.
 

Την ώρα των τοπικών κοινωνιών, σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Νότου, κατέδειξε η χθεσινή ευρεία συνάντηση, με τη συμμετοχή όλων των τοπικών φορέων, που έγινε στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, όπου και παρουσιάστηκε η διερευνητική μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Ανακοινώνοντας την ολοκλήρωση των οικονομικοτεχνικών και περιβαλλοντικών μελετών σε τρεις περίπου μήνες, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας τόνισε πως τον τελευταίο λόγο θα έχουν οι πολίτες, με τους φορείς να στέκονται σε δύο βασικά σημεία αναφοράς του έργου: τα έργα διεθνούς εμβέλειας που πλαισιώνουν την επένδυση αλλά και τις οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Το “παρών” στη χθεσινή ευρεία συνάντηση, με επικεφαλής τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Μανόλη Κεφαλογιάννη, έδωσαν οι βουλευτές Ηρακλείου και Ρεθύμνου κ.κ. Γιώργος Δεικτάκης, Κώστας Μπαντουβάς, Μανόλης Στρατάκης, Βασίλης Κεγκέρογλου, Γιάννης Σκουλάς και Μανόλης Όθωνας, η νομάρχης Ηρακλείου κ. Βαγγελιώ Σχοιναράκη, ο αντινομάρχης Ρεθύμνου κ. Μανόλης Αρχοντάκης, καθώς επίσης και οι δήμαρχοι Τυμπακίου Αντώνης Χαραλαμπάκης, Μοιρών Γιώργος Αρμουτάκης, Λάμπης Γιάννης Ταταράκης και Κουρητών Στέφανος Σημαντήρας.
Με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας, ο πρύτανης του ΕΜΠ κ. Κώστας Μουτζούρης, ο πρώην πρύτανης κ. Νικόλαος Μαρκάτος και οι καθηγητές κ.κ. Μαρία Γιαουτζή και Κίμωνας Χατζημπίρος παρουσίασαν βήμα προς βήμα τη συνολική επένδυση, η οποία πρόκειται να δημιουργηθεί στα νότια παράλια της Κρήτης, με επίκεντρο τις περιοχές Τυμπακίου και Αγίας Γαλήνης.
Το αναπτυξιακό σχέδιο που προωθεί το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αγγίζει σε κόστος το 1 δισ. ευρώ, και περιλαμβάνει τέσσερα αναπτυξιακά έργα διεθνούς εμβέλειας, αλλά και το άνοιγμα χιλίων νέων θέσεων εργασίας. Αφετηρία της επένδυσης, η οποία έχει προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον Κινέζων, Νοτιοκορεατών, αλλά και πολλών εταιρειών από το Ντουμπάι, αποτελεί η δημιουργία διαμετακομιστικού κέντρου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με δυνατότητα διακίνησης ενός εκατομμυρίου κοντέινερ ετησίως. Όπως, όμως, είχε δεσμευτεί ο υπουργός και όπως προκύπτει από τη διερευνητική μελέτη του ΕΜΠ, η επένδυση θα συνοδεύεται με δύο ακόμη έργα-σταθμούς: την κατασκευή μαρίνας για τον ελλιμενισμό σκαφών και τη δημιουργία επιβατικού σταθμού για τα ξένα κρουαζιερόπλοια στον Κόκκινο Πύργο. Το πακέτο των έργων ολοκληρώνεται με τη μετατροπή του στρατιωτικού αεροδρομίου του Τυμπακίου σε εμπορικό αεροδρόμιο για τη διακίνηση κρητικών αγροτικών προϊόντων, αλλά και την εκτέλεση πτήσεων τσάρτερ. Στον ίδιο χώρο πρόκειται να δημιουργηθεί συνάμα ελεύθερη ζώνη για την παραγωγή και τη συναρμολόγηση προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, με ευνοϊκές φορολογικές ρυθμίσεις.

ΤΡΙΑ ΑΚΟΜΑ ΕΡΓΑ
Τρία ακόμη συμπληρωματικά έργα μικρότερης εμβέλειας έρχονται - σύμφωνα με τη μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου - να πλαισιώσουν το επενδυτικό έργο για το λιμένα, το οποίο προωθείται από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Στο παράκτιο μέτωπο της Αγίας Γαλήνης, ως αναπόσπαστο τμήμα του λιμένα, προβλέπεται να κατασκευαστούν μία τεχνητή παραλία με κυματοθραύστες προς την ακτή και ένας παράκτιος πεζόδρομος για τη σύνδεση των έργων με την Αγία Γαλήνη και το Τυμπάκι, ενώ θα γίνει και δενδροφύτευση με κατάλληλη κηποτέχνηση.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Η αναγκαιότητα της ύπαρξης ενός λιμένα στα νότια της Κρήτης τέθηκε στο επίκεντρο της χθεσινής παρουσίασης, με τη μελέτη να σκιαγραφεί το γενικότερο πολιτικοοικονομικό υπόβαθρο, το οποίο ευνοεί μια τέτοιου είδους επένδυση. Όπως επισημάνθηκε, «ο εκσυγχρονισμός των λιμανιών μας μέσα από την αναβάθμιση της λιμενικής υποδομής αποτελεί προτεραιότητα του στρατηγικού σχεδιασμού για την Ελλάδα. Η χώρα μας θα πρέπει να ενδυναμώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που ήδη διαδραματίζει στα πλαίσια της ευρωπαϊκής αλλά και της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, αποτελώντας κόμβο για τα συγκοινωνιακά και μεταφορικά δίκτυα. Σε αυτό θα συμβάλει και η στρατηγική θέση της νήσου Κρήτης ως του νοτιότερου σημείου της χώρας, καθώς και η διασύνδεσή της με τους μεγάλους λιμένες της Μεσογείου και με διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 80% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται μέσω των θαλάσσιων μεταφορών. Κατά συνέπεια οι επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια με παράλληλη ανάπτυξη των διευρωπαϊκών δικτύων θαλάσσιων μεταφορών δημιουργούν τεράστιες προοπτικές.

 ΤΑ ΩΦΕΛΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Στα οφέλη τα οποία θα προκύψουν, τόσο για τις άμεσα εμπλεκόμενες περιοχές όσο και για όλο γενικότερα το νησί, έπεσε το μεγαλύτερο βάρος στη χθεσινή συνάντηση. Η επένδυση ενός τόσο μεγάλου έργου και η σύνδεσή του με τα λιμάνια της Άπω Ανατολής αναμένεται, όπως υπογράμμισαν οι μελετητές, να ενισχύσουν σημαντικά τις οικονομικές δραστηριότητες της ευρύτερης περιοχής, προσδίδοντας στην Κρήτη - σύμφωνα με την έκθεση - έναν πολυσήμαντο ρόλο, τον οποίο διεκδικούν και άλλα νησιά της Μεσογείου, όπως η Κύπρος, η Μάλτα και η Σικελία. Η συγκεκριμένη όμως σύνθεση, όπως επισημαίνεται την ίδια στιγμή, εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον τρόπο με τον οποίο θα ενσωματωθεί το έργο στις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης περιοχής, αλλά και το βαθμό αποδοχής του από την ίδια την τοπική κοινωνία.

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Στον αγροτικό τομέα - σημείο αναφοράς της ευρύτερης περιοχής της Μεσαράς - εντοπίζονται, σύμφωνα με τη μελέτη, οι κυριότερες οικονομικές επιπτώσεις από την υλοποίηση της επένδυσης. Η παρουσία του λιμένα, όπως επισημαίνεται, πρόκειται να επηρεάσει θετικά το εμπορικό ισοζύγιο των αγροτικών προϊόντων, τονώνοντας συνάμα την αγροτική παραγωγή με την εγκατάσταση στην περιοχή μονάδων τυποποίησης αγροτικών και βιολογικών προϊόντων, αλλά και εξαγωγής τους από το λιμένα.
Καθοριστικό ρόλο στην αναζωογόνηση της αγροτικής οικονομίας της περιοχής αναμένεται να διαδραματίσει η μετατροπή του στρατιωτικού αεροδρομίου του Τυμπακίου προς πολιτική χρήση, για τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων. Τα πάντα όμως, όπως ξεκαθαρίζει η μελέτη, θα εξαρτηθούν και στην περίπτωση αυτή από την ανταπόκριση των στελεχών της τοπικής κοινωνίας, και το βαθμό ανταπόκρισής τους στην κατεύθυνση αυτή.

" Απαραίτητα έργα"
Την υλοποίηση των υπόλοιπων επενδυτικών έργων τουριστικού χαρακτήρα, όπως είναι η κατασκευή της μαρίνας και του επιβατηγού σταθμού για τα κρουαζιερόπλοια, έθεσαν ως απαράβατο όρο για την εξέταση της επενδυτικής πρότασης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των άμεσα εμπλεκόμενων περιοχών. «Το λιμάνι δε θα μπορούσε σε καμία περίπτωση να σταθεί ως διαμετακομιστικό κέντρο μονάχα. Τα παράλληλα έργα είναι άκρως απαραίτητα. Δίχως αυτά δεν το συζητάμε καθόλου, καθώς η τοπική κοινωνία αποστερείται από τα τυχόν οικονομικά οφέλη. Αυτό έγινε ευτυχώς απολύτως ξεκάθαρο, καθώς, όπως επισημάνθηκε από όλους, θα αποτελέσουν απαραίτητο στοιχείο για όσους επενδυτές εκδηλώσουν ενδιαφέρον», σημείωσε χαρακτηριστικά στη “Ν.Κ.” ο δήμαρχος Τυμπακίου κ. Αντώνης Χαραλαμπάκης. Ο ίδιος στάθηκε παράλληλα στην αναγκαιότητα μεγαλύτερης ενημέρωσης αναφορικά με τα οικονομικά οφέλη αλλά και τις συνέπειες που συνεπάγεται για το περιβάλλον η κατασκευή ενός τέτοιου έργου. «Χρειαζόμαστε, όπως τόνισα και κατά τη διάρκεια της συνάντησης, περισσότερη ενημέρωση: να δούμε ποια θα είναι συγκεκριμένα τα οφέλη σε οικονομικό επίπεδο, τις τυχόν περιβαλλοντικές επιπτώσεις, και ποιες από αυτές θα είναι αναστρέψιμες. Για το λόγο αυτό περιμένουμε τώρα την ολοκλήρωση των υπόλοιπων μελετών, τις οποίες ανακοίνωσε ο υπουργός, προκειμένου να μπορέσουμε να διαμορφώσουμε μια πιο εμπεριστατωμένη άποψη», κατέληξε ο κ. Χαραλαμπάκης.

 Εν αναμονή των μελετών
Αποφασισμένη να διεκδικήσει δυναμικά τη συμμετοχή της σε όλα τα βήματα στην πορεία υλοποίησης της μεγάλης αυτής επένδυσης εμφανίζεται από την πλευρά της η νομάρχης Ηρακλείου κ. Βαγγελιώ Σχοιναράκη. Μιλώντας στη “Ν.Κ.” αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη χθεσινή ευρεία συνάντηση, η ίδια κατέθεσε το στίγμα των προθέσεων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. «Το θέμα της δημιουργίας του λιμανιού του Νότου είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση, κυρίως σε ό,τι αφορά το χαρακτήρα του, αν θα είναι δηλαδή ένα διαμετακομιστικό, απλά, κέντρο ή ένα λιμάνι και για τον τουρισμό. Βαδίζουμε προσεκτικά, αναμένοντας τις μελέτες, για την υλοποίηση των οποίων διεκδικούμε και τη δική μας συμμετοχή, ως Τοπική Αυτοδιοίκηση», σημείωσε η κ. Σχοιναράκη.
Στην ανάγκη να πραγματοποιηθούν και άλλες μελέτες στάθηκε με τη σειρά του ο βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ηρακλείου κ. Βασίλης Κεγκέρογλου. «Η δουλειά που έγινε από το Πολυτεχνείο αποτελεί μια έκθεση και όχι μελέτη», σχολίασε κάνοντας δηλώσεις στη “Ν.Κ.”. «Οι μελέτες γύρω από τις οικονομικοτεχνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις θα αποτελέσουν το βασικό κριτήριο για την απόφαση των τοπικών κοινωνιών, όπως ήταν και το τελικό συμπέρασμα της συνάντησης», συμπλήρωσε ο ίδιος.  

.ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ - 25 ΜΑΪΟΥ 2007