KritesOnLine
 

Αυτόνομο ελικόπτερο και έξυπνο ρομπότ από το Πολυτεχνείο

 

Χανιά: του ανταποκριτή μας

Πρωτοποριακά ρομποτικά συστήματα όπως αυτόνομο μη επανδρωμένο ελικόπτερο που μπορεί να τραβάει φωτογραφίες, να συντελεί στη ρύθμιση της κυκλοφορίας και να εντοπίζει εστίες φωτιάς, καθώς επίσης μίνι “έξυπνο” ρομπότ το οποίο μπορεί με τον κατάλληλο εξοπλισμό να αντιμετωπίζει εμπόδια, αλλά ακόμη και να καθαρίζει σπίτια, κατασκευάστηκαν στο εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Και τα δύο παρουσιάζονται στο πλαίσιο της ετήσιας συνάντησης του πανευρωπαικού δικτύου αριστείας Euron που ξεκίνησε χθες και ολοκληρώνεται σήμερα Πέμπτη στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου (ΚΑΜ) στα Χανιά και οργανώνεται από το Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής του Πολυτεχνείου Κρήτης. Το δίκτυο Euron είναι η κοινότητα των ευρωπαίων ερευνητών που έχουν ως κοινό σημείο την ρομποτική.

Το μη επανδρωμένο ελικόπτερο αναπτύχθηκε από τον υποψήφιο διδάκτορα και ερευνητικό συνεργάτη του συγκεκριμένου Εργαστηρίου, Νίκο Βιτζηλαίο. Το ρομπότ που ονομάζεται “Αλε 2” από τον υποψήφιο διδάκτορα και ερευνητικό συνεργάτη του Εργαστηρίου Σάββα Πιπερίδη.

Και τα δύο υπό την επίβλεψη του διευθυντή του Εργαστηρίου Ευφυών Συστημάτων και Ρομποτικής, αν. καθηγητή Νίκου Τσουρβελούδη.



Το ελικόπτερο



Για τη σχεδίαση και ανάπτυξη του «πρωτότυπου συστήματος πλοήγησης μη επανδρωμένου εναέριου οχήματος κάθετης απο/προσγείωσης» (ελικοπτέρου) ο Νίκος Βιτζηλαίος, μας είπε:

“Εχουμε στηριχθεί σε ένα εμπορικό μοντέλο της αγοράς το οποίο μετασκευάσαμε στο Εργαστήριο αφού αγοράσαμε τους κατάλληλους αισθητήρες και τον εξοπλισμό (υπολογιστή κ.α.). Εχουμε βάλει τους αισθητήρες πάνω στο ελικόπτερο και έχουμε φτιάξει κάποια προγράμματα για να μπορούμε να ελέγχουμε το ελικόπτερο και να κάνει αυτόνομη πλοήγηση. Μπορούμε να δώσουμε στίγματα πάνω στο GPS, να εκτελέσει την αποστολή του και να επιστρέψει. Για παράδειγμα εφόσον συνδέσουμε μια κάμερα, μπορούμε να το καλέσουμε να πάει σε ένα συγκεκριμένο σημείο, να τραβήξει δύο φωτογραφίες ή να στείλει εικόνες σε πραγματικό χρόνο και να επιστρέψει. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να ελέγξουμε την κυκλοφορία σε δρόμους, αλλά και να κάνουμε αναγνώριση πυρκαγιών, δηλαδή αν σκανάρουμε ένα δάσος και βρούμε θερμά σημεία μπορούμε να δούμε πού μπορεί να έχουμε εστίες πυρκαγιάς. Αυτή τη στιγμή ασχολούμαστε με το να κάνουμε το ελικόπτερο πλήρως αυτόνομο. Στη συνέχεια θα μπορεί με οποιαδήποτε επέκταση όπως για παράδειγμα με την κάμερα, να εκτελέσει όλες αυτές τις αποστολές σε εμβέλεια 1,5 χιλιομέτρου”.



Το ρομπότ



Για το ρομπότ: “Αλέ 2”, ο Νίκος Τσουρβελούδης εξηγεί: “Είναι ένα μικρό όχημα εδάφους το οποίο κατασκευάστηκε εξʼ ολοκλήρου στο Εργαστήριο - δεν είναι εμπορικό μοντέλο. Είναι πολύ μικρό και ευέλικτο όχημα εδάφους. Μπορεί να κινηθεί στο χώρο μόνο του, αυτόνομα και με τους αισθητήρες τους οποίους έχει και την κάμερα, να αποφεύγει τα εμπόδια. Για παράδειγμα, αν το καλέσουμε να πάει σε μια άλλη άκρη του δωματίου, μπορεί μόνο του να αναγνωρίσει τα εμπόδια, να τα αποφύγει και να πάει σʼ αυτή την άκρη του δωματίου. Και από εκεί η εικόνα μπορεί να μεταδοθεί απευθείας στον υπολογιστή, αφού έχει πάνω του κεραία ασύρματου δικτύου. Εάν είναι σε κλειστό χώρο, με τοίχους κ.λ.π., η εμβέλειά του είναι περίπου στα εκατό μέτρα, είναι μικρή γιατί έχει μικρή κεραία”.

Το αυτόνομα αυτό ρομποτικό όχημα αναπτύχθηκε από τον ερευνητικό συνεργάτη του Εργαστηρίου Σαββα Πιπερίδη ο οποίος εξηγεί ότι το ρομποτάκι Αλέ 2 είναι μετεξέλιξη του ρομπότ Αλέ 1 το οποίο είχε παρουσιαστει παλιότερα και είχε μεγαλύτερο μέγεθος και βάρος.

“Τώρα έχουμε μειώσει το μέγεθος και το βάρος του και έχουμε αυξήσει τις επιχειρησιακές του δυνατότητες. Εχουμε προσθέσει σε σχέση με το Αλέ1 μία κάμερα η οποία αυτή τη στιγμή εξελίσσεται παράλληλα με το όχημα. Υπάρχει μεγάλη αξιοπιστία και ευκολία χρήσης για ερευνητικούς σκοπούς εντός του εργαστηρίου - είναι όχημα εσωτερικού χώρου. Εχει τον κατάλληλο εξοπλισμό ώστε να “αισθάνεται” το χώρο τριγύρω του και το τι θα κάνει εξαρτάται από το πρόγραμμα το οποίο θα του μεταφέρουμε. Δηλαδή μπορεί να αποφεύγει εμπόδια, να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη τροχιά, να βρει ένα αντικείμενο μέσα στο χώρο. Ποιο καθήκον θα εκτελέσει εξαρτάται από τον προγραμματισμό που θα του κάνουμε εμείς. Και για αυτό το λόγο λέγεται ρομποτικό όχημα, γιατί αυτοματικοποιεί κάποια διαδικασία, που εξυπηρετεί τις εκάστοτε ανάγκες του χρήστη. Βέβαια εμείς το χρησιμοποιούμε για ερευνητικούς σκοπούς”.

Ομως σε επόμενο στάδιο ανάπτυξης θα μπορούσε ακόμη να σκουπίζει και σπίτια. Οπως μας λέει ο Σάββας Πιπερίδης, με την προσθήκη μηχανισμού ηλεκτρικής σκούπας, “μπορούμε να το βάλουμε σε ένα σπίτι, να τριγυρίζει στο χώρο αποφεύγοντας τα εμπόδια είτε στατικά, είτε δυναμικά (όπως κάποιον άνθρωπο) και να διατρέχει συνεχώς την επιφάνεια ενός δωματίου κουβαλώντας τον εξοπλισμό που αναρουφά τη σκόνη και έτσι να σκουπίζει την επιφάνεια. Μπορεί επίσης με την προσθήκη κατάλληλου εξοπλισμού όπως μίας οθόνης αφής, να υπάρχει σε ένα συνεδριακό χώρο ή σε ένα μουσείο και να δίνει πληροφορίες”.

Γιατί όμως του δόθηκε η ονομασία: “Αλέ”.

Ο Σάββας Πιπερίδης εξηγεί: “Τα αρχικά Αλέ δεν σημαίνουν κάτι ιδιαίτερο. Απλώς στην προσπάθειά μας να φτιάξουμε κάτι, να το διατηρήσουμε όσον αφορά το όνομά του και να μπορεί να είναι και διεθνώς αναγνωρίσιμο, χρησιμοποιήσαμε αυτούς τους χαρακτήρες. Ευελπιστούμε να συνεχισει η εξέλιξη του μοντέλου γιατί οι ανάγκες αυτή τη στιγμή συνεχώς αυξανόνται, συνεχώς αλλάζουν και κάτι το οποίο πριν έξι μήνες ήταν εντός της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας σήμερα είναι ξεπερασμένο. Δηλαδή πρέπει να ακολουθουμε και εμεις μία εξέλιξη συνεχόμενη που είναι δύσκολο μεν αλλά αποφέρει πολύ καλούς καρπούς στο μέλλον”.

ΠΑΤΡΙΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ