KritesOnLine
 

ΔΙΔΑΣΚΕΙ τους φοιτητές Οικονομικές Επιστήμες και τις ψυχές κρητική παράδοση

 

Πανεπιστημιακές δοξαριές

Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

Πώς θα ήταν άραγε το πανεπιστήμιο αν όλα τα μαθήματα γίνονταν με... μαντινάδες; Ο 60χρονος Σήφης Λεκάκης, σύζυγος και πατέρας τριών παιδιών, απέχει πολύ από τον τύπο του σχολαστικού καθηγητή, που αγορεύει από την έδρα. Καθηγητής πρώτης βαθμίδας στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, όπου διδάσκει από το '89, μοιράζει την ώρα του ανάμεσα στα εφαρμοσμένα οικονομικά, την οικογένειά του και τη... λύρα.

Σήφης Λεκάκης: «Η λύρα συμπυκνώνει και συμβολίζει όλη την Κρήτη. Στο πανεπιστήμιο μεταφέρω στους φοιτητές μου γνώσεις, εμπειρία και ήθος

Μοναχοπαίδι, γεννημένος στο Τυμπάκι Ηρακλείου με καταγωγή από το Κλίμα Αμαρίου Ρεθύμνου, ο Σήφης Λεκάκης, από πατέρα τσαγκάρη και μητέρα μοδίστρα, μεγάλωσε με τα ακούσματα του λυράρη Θανάση Σκορδαλού και του Κουτσουρέλη αλλά επηρεάστηκε γενικότερα από τις μελωδίες της περιοχής που μεγάλωσε και κατάγεται.

Στα 16 του χρόνια πρωτοέπιασε τη λύρα στα χέρια του, αλλά ένα δυνατό πατρικό χαστούκι από τον Νίκο Λεκάκη, που ήταν αξιόλογος λυράρης, τον έκανε ν' αναβάλει προσωρινά τα μουσικά σχέδια. Ερασιτεχνικά ξανάρχισε να παίζει ως φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ενώ έπαιξε ως μεταπτυχιακός φοιτητής στην Αστόρια της Νέας Υόρκης. Σήμερα μπορεί να υπερηφανεύεται ότι συνθέτει, τραγουδά και παίζει μαζί με τον Μανώλη Κακλή, στο πρώτο του cd που εκδόθηκε πρόσφατα από την εταιρεία Cretaphon με τίτλο: «Ξεχασμένοι Δρόμοι». Η κουβέντα μαζί του, καθ' όλα ενδιαφέρουσα:

* Τι είναι πιο δύσκολο, να σταθεί κάποιος στην έδρα να μιλήσει στους φοιτητές ή να παίξει πάνω στο πάλκο;

**«Εξαρτάται από το ακροατήριο. Αν, για παράδειγμα, παίζεις στο πάλκο και δεν σε παρακολουθεί κάποιος νιώθεις άχρηστος, νιώθεις σαν να μην υπάρχεις. Δεν μπορείς να ελέγξεις τη διάθεση του καθενός. Στην έδρα σε παρακολουθούν υποχρεωτικά».

* Ποια μαντινάδα θυμάστε να λέτε στη σύντροφο της ζωής σας;

* «Με τη Μαρία, τη σύζυγό μου, γνωριστήκαμε ως μεταπτυχιακοί φοιτητές στο Πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν. Τότε της έδωσα μια συμβουλή: "Ετούτηνε την εποχή, γάμο μη μου γυρεύγεις γιατί ακρίβυνε η ζωή και ίντα θα μαγειρεύγεις"».

* Ποια μελωδία χορού της Κρήτης σάς εκφράζει πιο πολύ;

**«Ο μαλεβιζιώτικος, ο αρχαιότερος χορός της Κρήτης. Κάποτε άκουσα ότι συμβολίζει την προσπάθεια του Θησέα να μπει στο λαβύρινθο. Εχει μια λογική, ως άποψη, διότι ο μαλεβιζιώτικος κάνει μερικά βήματα μπροστά και στη συνέχεια οι χορευτές σαν να δειλιάζουν κάνουν άλλα τόσα βήματα πίσω».

* Λύρα ή πανεπιστήμιο;

**«Και τα δυο. Γιατί όχι; Η λύρα συμπυκνώνει και συμβολίζει όλη την Κρήτη. Το πανεπιστήμιο είναι ένας χώρος όπου πραγματικά προσπαθώ να μεταφέρω πολλά πράγματα στους φοιτητές. Γνώσεις, εμπειρία, ήθος. Ηταν το όνειρό μου να διδάξω στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και να ζήσω στο Ρέθυμνο».

* Πόσο σας κρατά σε ισορροπία η λύρα, όταν συμβαίνει τέτοιος αναβρασμός στα πανεπιστήμια;

**«Με ξεκουράζει και με απαλλάσσει από το συγκρουσιακό κλίμα που δημιουργείται από το πανεπιστήμιο και οπωσδήποτε με φέρνει πιο κοντά στον απλό κόσμο. Το Πανεπιστήμιο Κρήτης, όπως συμφωνούν κι άλλοι, πρέπει να πλησιάσει την κρητική και την ευρύτερη κοινωνία της Κρήτης».

* Τι γνώμη έχετε για τις αλλαγές στην Παιδεία;

**«Πειράματα κάνουν στην πλάτη μας κι εγώ αισθάνομαι πειραματόζωο, με τις αλλεπάλληλες αλλαγές όλων των κυβερνήσεων. Γιατί τα πειράματα μπορεί να πετύχουν, αλλά άμα δεν πετυχαίνουν, δημιουργούνται εκρήξεις και καταστροφές...»

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 02/04/2007